Thursday, February 27, 2014

BAHAYA ROKOK - RISIKO DISERANG BERBAGAI PENYAKIT MERBAHAYA



Peringkat remaja merupakan peringkat paling cenderung untuk mulai merokok sekiranya tidak dikawal. Kajian mendapati 25% daripada pelajar berumur 15 tahun ke atas pernah cuba menghisap rokok, manakala 70% daripada jumlah tersebut menjadi perokok setelah meninggalkan bangku sekolah (KKM)

Walhal merokok amat tidak digalakan di dalam Islam. Ianya memudaratkan kesihatan jasmani dan mental. Menurut kajian yang dijalankan oleh saintis di Universiti Israel, nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes. Lantaran akan menjejaskan kepintaran anak-cucu yang lahir daripada keturunan perokok. 

Asap rokok mengandungi lebih daripada 4000 jenis bahan kimia beracun, antaranya ialah nikotin, karbon monoksida, tar dan banyak lagi. Ianya bakal menyaksikan pelbagai jenis penyakit merbahaya seperti kenser paru-paru, sakit jantung dan berbagai jenis kanser yang disebabkan oleh tar di dalam rokok..

Rokok bukan sahaja memberi mudarat kepada perokok, tetapi juga sesiapa sahaja yang sering berada di sisi perokok. Asap rokok yang dihembus oleh perokok juga boleh mengancam kesihatan isteri, anak-anak dan cucu-cicit yang tersayang.
  

No comments:

Post a Comment